Arról napjainkban már nem kell győzködni az embereket, hogy a vitaminok, ásványi anyagok és egyéb étrendkiegészítők szedése elengedhetetlen ahhoz, hogy szervezetünk működését támogassuk, életminőségünk jobb legyen. Azonban tavasszal, nyár elején sokakban felmerül a kérdés, vajon nem elegendő-e ebben az időszakban a kiegyensúlyozott táplálkozás, hiszen általában ilyenkor mindannyian több zöldséget, gyümölcsöt fogyasztunk.

Vitamin - Szedjük-e nyáron is?

Erre a kérdésre nehéz egyértelemű választ adni. Egyrészt fogalmunk sincs az elfogyasztott gyümölcsök, zöldségek vitamintartalmáról, hiszen nem tudjuk mennyire friss amikor megvásároltuk, hogyan tárolták, kezelték-e valamivel (pl. a déligyümölcsök esetében), de az elkészítés mikéntje is befolyásolja, miből mennyit tartalmaz az adott étel. Arról nem is beszélve, hogy relatíve nagy mennyiséget kellene elfogyasztanunk egy-egy gyümölcsből, vagy zöldségből ahhoz, hogy szervezetünk napi vitamin igényét fedezzük.

Életkorunk, életmódunk sajátosságai is nagyban befolyásolják, hogy milyen és mennyi vitaminra, ásványi anyagra, nyomelemre van szükségünk. Másra van szüksége egy fejlődő gyermeknek és másra egy idősebb szervezetnek, de nőként mást kell szednünk várandósság, szoptatás alatt, vagy a változó korban is.

Az aktív sport, dohányzás, a sok stressz, a túlzott kávéfogyasztás és bizonyos betegségek is azt kívánják, több vitamint, étrendkiegészítőt fogyasszunk, de a sort sokáig folytathatnánk.

Látszik tehát, hogy nem elsősorban az évszakok változása határozza meg azt, hogy mennyi mikrotápanyagot kell fogyasztanunk, ebben az esetben is igaz az, hogy minden ember más és más, érdemes egyéni szükségleteinkre figyelnünk.

Vannak azonban általánosságok, amelyeket szem előtt kell tartanunk a meleg nyári hónapokban:

  • Bár szervezetünk nem táplálékból, hanem az UV sugárzásból állítja elő a D-vitamint, sokan vannak, akik egyáltalán nem tartózkodnak a napon nyáron sem, számukra ilyenkor is fontos lehet a D-vitamin pótlása.
  • Nyáron aktívabbak vagyunk, többet sportolunk, sokan tavasszal diétába fognak, ami megnöveli a C-vitamin igényt. A szabadgyökök megkötésében is kiemelt szerepe van a C-vitaminnak, a nyári, napozós hónapokban ez szintén fontos.
  • Az E-vitamint sokszor nevezik bőrvédő vitaminnak, számos kozmetikum egyik alkotóeleme. Lassítja a sejtöregedést, megóvja bőrünket a napfény káros hatásaitól. De növeli állóképességünket, javítja erőnlétünket és jótékony hatással van szemünk, szívünk egészségére.
  • Az A-vitamin pótlása is ajánlott a nyári hónapokban, hiszen ellenállóbbá teszi bőrünket az UV-sugárzás ellen, ráadásul a napozás okozta esetleges károsodásokat is segíthet helyrehozni. Látásunkat is javíthatja, ami a szemünket is érő UV-sugárzás miatt is fontos.
  • A luteinnel szintén támogathatjuk a nagyobb UV-sugárzás által igénybe vett látásunkat – persze egy megfelelő napszemüveg mellett.
  • A karotinoidok antioxidáns tulajdonságaik okán jó szolgálatot tesznek azoknak, akik sokat napoznak, de a már említett, szemünket érő UV-sugárzás okozta látásromlás ellen is hatásosak lehetnek.
  • Azok számára, akik aktívan sportolnak, a B-vitamin pótlás nagyon fontos, hiszen ezek (8-féle van belőlük) hozzájárulnak energiaszintünk fenntartásához. A stressz kezelésében is segítségünkre lesznek és mivel vízben oldódó vitamin, így folyamatos pótlásra szorul.
  • Bőrünk, hajunk és körmeink szépségét és egészségét támogatja a szelén. Nyáron hajkoronánkat a napsütés, a strandok klóros, sós vize fokozottan igénybe veszi, ezért érdemes lehet egy szelén-kúrát tartanunk.

A fent felsoroltak csupán töredékei azon anyagoknak, vitaminoknak, amelyek segítenek egészségünk megőrzésében. Nem ejtettünk szót a magnézium fontosságáról, amely rengeteg élettani folyamatban részt vesz, nem említettük a különböző típusú kollagének hasznát bőrünkre, csontjainkra, izomzatunkra, a porcokra és szövetekre, a cink kiemelt szerepét sem részleteztük. A gyógynövények használata szintén hozzájárulhat egészségünk megőrzéséhez, hatásaikban érdemes mélyebben elmerülni.

Hosszasan folytathatnánk még a sort, cikkünkben elsősorban a nyári életmódunkkal összefüggő mikrotápanyagokra koncentráltunk.

Ha figyelünk a változatos, kiegyensúlyozott táplálkozásra, lehetőleg mindig az idénynek megfelelő gyümölcsöket és zöldségeket fogyasztjuk, jó minőségű alapanyagokat használunk, kerüljük a gyulladáskeltő élelmiszereket, rendszeresen mozgunk, sportolunk és saját, egyéni igényeinknek, egészségi állapotunknak megfelelő vitaminokkal, ásványi anyagokkal, gyógynövényekkel segítjük szervezetünket, sokat teszünk egészségünkért.

A Biolét Egészségboltban arra törekszünk, hogy vásárlóink a vitaminok között is megtalálják a számukra fontos termékeket. Kínálatunkat folyamatosan bővítjük, igyekszünk a legújabb kutatásoknak megfelelő újdonságokat is bemutatni.

Válogass a vitaminok, ásványi anyagok, táplálékkiegészítők és gyógynövények között, ha valamit esetleg nem találsz, jelezd nekünk, igyekszünk beszerezni!