Hatalmas a választék a különböző édesítőszerekből, csak kapkodjunk a fejünket mihez melyiket használjuk? Azt már jó ideje tudjuk, hogy a light, zero termékek bár cukrot nem tartalmaznak, egészségesnek nem mondhatóak, hiszen a legtöbb esetben mesterséges édesítőszerekkel (aszpartám, ciklamát, szukralóz stb.) helyettesítik a cukrot, amelyek számos mellékhatással járhatnak. Az aszpartám növeli az étvágyat, így hozzájárulhat az elhízáshoz. A sertéseknél például gyakran a tápba keverik, hogy előbb meghízzanak.

Mivel édesítsünk - természetes és egészséges édesítőszerek

Ezek a szintetikus édesítőszerek azért csalóak, mert édes ízük révén jelet kap az idegrendszer, agyunk úgy érzékeli, hogy szénhidrátot fogyasztottunk, amely a hasnyálmirigyet inzulin kibocsátásra készteti. A várt energia elmarad, a vércukor-szint csökken, éhesek leszünk. Sajnos ez a zavaró hatásuk az inzulinválaszra egyenes út lehet az inzulinrezisztenciához, vagy a cukorbetegséghez.

A mesterséges „cukrok” a mikrobiomra sincsenek jó hatással, megváltoztathatják a bélrendszerben található baktériumok összetételét, mennyiségét, de a cambridge-i Anglia Ruskin Egyetem kutatói nemrégiben azt is bebizonyították, hogy a jó baktériumokban is olyan változásokat idézhetnek elő, amelyet hatására azok károsítják a bélfal bizonyos hámrétegét.

Nagyon sok élelmiszerünk, vitaminunk, de a folyékony gyógyszerek, fogkrémek, a nassolnivalók, pékáruk, tejtermékek és hosszasan sorolhatnánk még mi minden tartalmaz mesterséges édesítőszereket.

Mit tehetünk?

Először is – minden készen vásárolt élelmiszer esetében-, olvassuk el a termékeken lévő cimkéket. Ne csapjuk be szervezetünket és ami még fontosabb, ne ártsunk egészségünknek szintetikus édesítőszerek fogyasztásával.

Az édesítést nem tudjuk – vagy inkább nem akarjuk- elkerülni. Van, aki a kávéját, teáját nem tudja anélkül meginni, de a sütemények nélkül is bizonyosan boldogtalanabban lennénk. 😊

Mi lehet a legjobb megoldás?

Az eritrit és a xilit a természetben is előforduló cukoralkoholok, amelyek minimális kalóriát tartalmaznak és kisebb inzulinválaszt váltanak ki a szervezetből, mint a cukor. Több tanulmány utalt már arra, hogy a szájban lévő baktériumok szaporodását gátolják, így a fogszuvasodás megelőzésében szerepük van. Az érzékenyek számára azonban gyomor-és bélrendszeri mellékhatásokat okozhatnak, puffadást, görcsöket, hasmenést, ezért érdemes módjával használni.

Melyek azok a természetes édesítőszerek, amelyeket bátran fogyaszthatunk?

  • stevia
  • méz
  • juharszirup
  • gyümölcspürék
  • a fahéj és a vanília
  • datolyaszirup
  • monk gyömölcs (Szerzetesek körtéje)
  • mandulatej, kókusztej
  • glicin (természetes aminosav, mellékíz mentes)
  • inulin (vízben oldódó rost, amely azon túl, hogy remek cukorpótló, nem emésztődik meg a gyomrunkban és a belekben prebiotikumként működik, segíti a hasznos baktériumok táplálását.

A cukor, az édes íz iránti sóvárgást sok esetben a stressz, a depresszió, a boldogtalanság váltja ki, ezért ha csak egy tábla csoki után érzünk megnyugvást, nem árt mélyebbre ásni, vajon mi okozhatja függőségünket. Egyébként az édesség iránti vágyunk is csökkenthető, van akinél az azonnali megvonás, másoknál a fokozatos elvonás jelenti a megoldást. Mint mindenben, ebben is fontos a mértékletesség.